Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.          AKCEPTUJĘ

Komisja Zdrowia zaproponuje wniesienie poprawek do nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Senatorowie chcą, by nakłady na ochronę zdrowia były wyższe i następowały szybciej niż zaproponował rząd.

Senator Wojciech Konieczny zaproponował, by nakłady na ochronę zdrowia wyniosły 6 proc. PKB w 2022 r., 6,5 proc. PKB w 2023 r., 7 proc. PKB w 2024 r. i docelowo osiągnęły 7,2 proc. PKB. Zgodnie z poprawką podwyżki mają być zrealizowane w latach 2018–2024, a nie jak proponuje rząd w latach 2018–2026.

Zdaniem senatora Koniecznego rząd ma pieniądze na te podwyżki, gdyż pandemia pokazała, że wiele miliardów złotych znalazło się na służbę zdrowia, która była w bardzo trudnej sytuacji. Te wydatki, w ocenie senatora, powinny już zostać w służbie zdrowia.

Komisja ponadto zaproponuje skreślenie przepisu dotyczącego zrównania ochrony prawnokarnej z funkcjonariuszami publicznymi pracowników podmiotów leczniczych i osób, które pracują m.in. przy szczepieniach, gdyż zdaniem senatorów takie przepisy już istnieją. Senatorowie z komisji zaproponowali też odrzucenie przepisów dotyczących terminów wejścia w życie nowelizacji ustawy.

Senatorowie zamierzają też zgłosić jako wniosek mniejszości skreślenie przepisu, który jest realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego, dotyczącego pokrywania strat w jednostkach leczniczych, dającego możliwość pokrycia tych strat przez podmiot tworzący, czyli jednostkę samorządu terytorialnego.

Senatorowie zwracali uwagę na to, że przepisy nowelizacji nie wykonują wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który zdjął obowiązek pokrywania strat z jednostek samorządu terytorialnego. "Fundamentalną zmianą jest artykuł 4., który nie stanowi wykonanie wyroku TK, który zdejmuje obowiązek pokrywania strat z jednostek samorządu terytorialnego. Uzależniacie kondycję podmiotów od woli pokrycia strat. A co, jeśli samorządy nie mogą? To najkrótsza ścieżka do likwidacji podmiotów leczniczych, czego chciał uniknąć Trybunał Konstytucyjny" - wskazywała senator Ewa Matecka

Senator Bogusława Orzechowska zwracała uwagę na potrzebę wprowadzenia przepisów, zapewniających dodatkową ochronę osobom wykonującym szczepienia przeciw COVID-19. "Antyszczepionkowcy są nieobliczalni" - oceniła. Według senator Alicji Chybickiej, nowelizacja uchwalona przez Sejm "to knot legislacyjny". "Dlaczego jest to kolejny raz tak zrobione? Czy prawnicy w ministerstwie zdrowia tego nie oglądają? Obiecaliśmy sobie, że nie będziemy procedować w Senacie czegoś, co jest niezgodne z konstytucją" - podkreśliła.

Ustawa przyspiesza osiągnięcie poziomu nakładów na ochronę zdrowia w wysokości 6% PKB, określa także dalszy wzrost do poziomu 7% PKB w 2027 r. Minimalne publiczne nakłady na ochronę zdrowia nie będą mogły być niższe niż 5,75% PKB w 2022 r., 6% PKB w 2023 r., 6,2% w 2024 r., 6,5% w 2025 r. i 6,8% PKB w 2026 r. Oznacza to dodatkowy wzrost nakładów na opiekę zdrowotną w Polsce o 85 mld zł w najbliższych latach i osiągnięcie w 2027 r. nakładów na ochronę zdrowia na poziomie przekraczającym 215 mld zł. Ustawa wprowadza również przepisy dotyczące naruszenia nietykalności pracowników punktów szczepień przeciw COVID-19, obejmuje ich dodatkową ochroną prawną. Za naruszenie ich nietykalności cielesnej będzie grozić kara grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 3. Ustawa umożliwia ponadto ministrowi zdrowia przekazywanie dotacji podmiotowej Narodowemu Funduszowi Zdrowia, a także przenoszenie środków pomiędzy działami budżetu państwa, w ramach części budżetowej, będącej w jego dyspozycji.

Tzw. ustawa 7 proc., zwiększa nakłady na służbę zdrowia do 7 proc. PKB w ciągu sześciu najbliższych lat. Ustawa jest elementem przedstawionego przez rząd programu Polski Ład.